Puijo siirtyy tuulivoimaan

Tiedote, julkaisuvapaa 1.4.2024.

(JUTTU OSOITTAUTUI J√ĄLKEENP√ĄIN APRILLIPILAKSIūü§ó)

Puijon luonnonsuojelualue on yksi Suomen ensimmäisistä luonnonsuojelualueista, se rauhoitettiin jo vuonna 1928. Tämän johdosta haluamme olla Puijolla edelläkävijöitä kestävässä kehityksessä ja olemmekin jo siirtyneet lämmitysöljystä ekokaukolämpöön. Seuraava askel on tehdä Puijosta sähköomavarainen ja samalla hiilineutraali. Tämän aiomme toteuttaa tuulivoimalla.

Puijon tornista tuulivoimala

Tuulivoimalan merkittävin kustannuserä on tuulivoimalan perusta. Tämä vaatii usein maan muokkausta, teiden rakentamista, voimavirtayhteyksien rakentamista sekä itse tuulivoimalan pystyrungon toteuttamista. Nämä löytyvät jo Puijolta valmiina, joten itse voimalan rakentaminen vaati vain pieniä askelia.

‚ÄúHavaitsimme suunnitteluryhm√§mme kokouksessa, ett√§ Puijon tornin py√∂riv√§ ravintola vie mahdottoman paljon s√§hk√∂√§ ja siihen joku nakkasi, ett√§ olisipa hienoa jos sen saisi py√∂rim√§√§n tuulella. Tunnetusti Puijon tornin yl√§tasanteella tuulee usein, joten totesimme yhdess√§ ett√§ Puijo olisi mahtava tuulivoimalan sijoituspaikka. Heitimme haasteen Yesterdays Futuren suunnittelijoille ja heid√§n ratkaisu oli todella mieluinen. Tehtyjen laskelmien mukaan tulisimme olemaan vuonna 2026 paitsi energiaomavaraisia niin my√∂s merkitt√§v√§ s√§hk√∂n myyj√§ Kuopiossa‚ÄĚ, kuvailee idean syntyprosessia Puijo Peak Oy:n toimitusjohtaja Pekka Niemel√§.

Uusi voimalaitos tulisi olemaan noin 400 megawatin kokoluokassa yksi Suomen suurimmista ja selke√§sti It√§-Suomen suurin. T√§st√§ Puijon uudesta tuulivoimalasta k√§ytet√§√§n ty√∂nime√§ ‚ÄúPuijon turbiini‚ÄĚ.

‚ÄúAluksi emme uskoneet toimeksiantoa ja olimme jo unohtaneet koko asian. Sitten vuoden vaihteessa Puijon delegaatio tuli toimistollemme ja uudisti toiveensa painokkaasti. Siit√§ alkoi innostunut suunnittelu ja uskomme l√∂yt√§neemme upean ratkaisu Puijolle‚ÄĚ, kertoo Suunnittelutoimisto Yesterdays Future Ltd:n toimitusjohtaja Santeri Mutu.

Myös muita toimintoja mahdollistuu

Alkuper√§inen idea oli py√∂ritt√§√§ Puijon tornin ravintolaa, mutta Suunnittelutoimisto Yesterdays Future Ltd maalasi kerralla isomman kuvan. Kun tuotetaan tuulienergiaa, niin samalla voidaan s√§hk√∂t tuottaa kaikkiin Puijon toimintoihin. T√§m√§ tuo itsess√§√§n jo paljon s√§√§st√∂j√§.

Puijon olemassa olevat toiminnot eivät kuitenkaan käytä lähellekään kaikkea tuotettua sähköä. Paikallisesti tälle sähkölle löytyi yllättävä mutta tavallaan looginen käyttötarkoitus. Kun Puijon tornin ravintolaa pyöritetään, voidaan syntyvä pyörimisliike johtaa mekaanisella akselilla tornin alla olevaan luolaan, missä mekaaninen pyörimisliike voidaan hyödyntää uudelleen myllynä. Tämä ajatus Kuopion ytimessä toimivasta jauhomyllystä tuli yllättäen vastaan Рtieto suunnitelmasta oli vuotanut paikallisen viljelijäyhteisön tietoon ja he viestittivät huutavasta myllyntarpeesta viime vuotisen Lieksan myllyn palon jäljiltä. Näinpä tämä suuntaus on hyvässä tuulessa.

Toinen merkittävä avaus liittyy Puijon pimeän ajan tuotteistukseen. Pimeää aikaa on alettu hyödyntää runsaasti erilaisilla valaisuilla. Nyt syntyy tähän tarvittavaa sähköä, mutta myös syntyy ainutlaatuinen rakenne, mitä voidaan hyödyntää valaisuissa.

‚ÄúKuvitelkaa Kuopion taivaalla upea, py√∂riv√§ valon√§yt√∂s. Py√∂riess√§√§n Puijon turbiini py√∂ritt√§√§ my√∂s siihen kiinnitettyj√§ tietokoneohjattuja led-valoja tuottaen mit√§ upeimpia valoel√§myksi√§ taivaalle. Uskomme, ett√§ t√§m√§n j√§lkeen Suomea ei en√§√§ tunneta revontulista vaan Puijon valoista‚ÄĚ, maalailee Niemel√§ Puijon valoisaa tulevaisuutta.

Työt käyntiin pian Рvalmista vuonna 2026

Puijon turbiinin perussuunnittelu on valmis seuraaville askelille. Aikataututähtäin on kesäkaudessa 2026, eli silloin sähkön tulisi alkaa virtaamaan.

‚ÄúKaikki on valmiina rakentamisen aloittamista varten. Ainoastaan tarvitaan l√∂yt√§√§ investori, joka voisi toteuttaa kevyen hakemusprosessin lupien saamiseksi. Parhaillaan suunnittelemme myll√§rin etsint√§√§ ja valaistuksesta meill√§ on paljon ideoita‚ÄĚ, riemuitsee Pekka Niemel√§.

Toimitusjohtaja Pekka Niemelä, Puijo Peak Oy

Kuva Kuopion museo, 1963